تعرفه گمرکی واردات لپ تاپ کاهش می‌یابد

علمی

سیامک غنیمی‌فر، رئیس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد که تعرفه واردات لپ‌تاپ از ۱۵ به پنج درصد کاهش می‌یابد؛ البته این تصمیم منتظر تصویب هیئت دولت است.

به گفته‌ی وی، مطابق با درخواست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از وزیر ارتباطات و رایزنی‌های انجام‌شده از سوی وزارت ارتباطات با وزارت صنعت، تصمیم به کاهش تعرفه واردات لپ‌تاپ که چهار سال پیش از پنج به ۱۵ درصد رسیده بود، گرفته شد و اکنون قرار است بار دیگر تعرفه به پنج درصد برسد.

غنیمی‌فر تأکید کرد:

۸۰ درصد اقدامات برای تسهیل این تصمیم صورت گرفته و قرار است به‌زودی در هیئت دولت به تصویب نهایی برسد تا در سال ۹۷ واردات کالای لپ‌تاپ با یک‌سوم تعرفه فعلی انجام شود.

به گفته‌ی رئیس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در صورت ابلاغ این مصوبه و طی مراحل اداری آن، به نظر می‌رسد این تعرفه حدود چهار تا پنج ماه آینده روی واردات این کالا اعمال شود.

وی کاهش قاچاق در حوزه واردات لپ‌تاپ و فراهم شدن امکان رقابت واردکنندگان با قاچاقچیان این کالا را از جمله مزایای این مصوبه عنوان کرد و گفت:

نباید انتظار داشت که قیمت لپ‌تاپ برای مصرف‌کننده نهایی کاهش پیدا کند؛ اما آنچه مهم است این است که مصرف‌کننده، کالای رسمی و با خدمات پشتیبانی را دریافت می‌کند.

غنیمی‌فر تأکید کرد که به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم ثبات آن، انتظار برای کاهش قیمت نهایی لپ‌تاپ درست نیست و به‌جز تعرفه واردات، قیمت نهایی مصرف‌کننده تابع فاکتورهای دیگری نیز هست که باید آن‌ها نیز کاهش پیدا کنند یا تصحیح شوند.

حمید توسلی، عضو هیئت مدیره و کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز در این نشست گفت:

افزایش تعرفه نوت‌بوک برای حمایت از تولید داخلی نه‌تنها باعث تأمین نیاز این کالا در کشور نشد، بلکه به دلیل افزایش قیمت، عملا نوت‌بوک را از سبد کالای خانواده‌ها حذف کرد.

به گفته‌ی وی، در حال حاضر حجم مصرفی ماهیانه لپ‌تاپ در کشور رقمی در حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار دستگاه است که این رقم در مقایسه با گذشته کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *