بازارهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) فراز و نشیبهای مختلفی را طی کردهاند؛ اما کوالکام با سرسختی همچنان بر این باور است که آنها از ظرفیت فوقالعاده بالایی برخوردار هستند و تحلیلگران نیز آیندهای روشن را برای این عرصه پیشبینی میکنند. موسسهی IDC انتظار دارد که تعداد هدستهای مستقل در حال استفاده نظیر اچتیسی وایو فوکوس و آکیولس گو تا سال ۲۰۲۳ به ۱۸۶ میلیون دستگاه برسد.
به همین دلیل کوالکام، این سازندهی تراشهی مستقر در سن دیگو کالیفرنیا دو سال پیش طراحی مرجع برای هدستهای واقعیت مجازی مستقل را بر پایهی سیستم روی تراشهی اسنپدراگون ۸۲۰ معرفی کرد و در ابتدای سال جاری میلادی نیز نسخهای ارتقایافته را به همراه اسنپدراگون ۸۴۵ به معرض نمایش گذاشت. این شرکت امروز در طی مراسمی در سانتا کلارا از جدیدترین ساختهی خود یعنی پلتفرم اسنپدراگون XR1 (مخفف واقعیت توسعهیافته) رونمایی کرد؛ اما این پلتفرم برخلاف طراحیهای مرجع پیشین تنها واقعیت مجازی را هدف نگرفته است.
هوگو سوارت، مدیر کسبوکار XR در کوالکام در گفتگو با خبرگزاری VentureBeat گفت:
XR1 با هدف بهکارگیری در دستهبندی هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ساخته شده و بیانگر اعتقاد راسخ ما به این عرصه است. ما دید مناسبی به جایگاه این بازار و آیندهی آن داریم.
همانطور که سوارت گفت، پلتفرم اسنپدراگون XR با دو انگیزه طراحی و ساخته شده است. اول قیمت بالای هدستهای واقعیت مجازی و افزودهی نسل فعلی و دوم بازار بیظرافت لوازم جانبی هدستهایی همچون سامسونگ گیر ویآر و گوگل دیدریم ویو. نزدیک به ۴۵ درصد از مصرفکنندگان معتقدند که دستگاههای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فعلی به شدت گران هستند و ۴۶ درصد نیز دستگاههای مستقل را به هدستهای وابسته به گوشیهای هوشمند ترجیح میدهند. سوارت در این باره میگوید:
برخی از هدستهای موجود در بازار قیمت بالایی دارند، راهاندازی آنها بهسادگی امکانپذیر نیست و همهی افراد نیز صاحب جدیدترین و پیشرفتهترین گوشی هوشمند نیستند.
پلتفرم XR1 از نظر مجموعهی ویژگیها در مقایسه با اسنپدراگون ۸۴۵ در سطح تقریبا پایینتری قرار میگیرد و در واقع نوعی مکمل و نه جانشین آن بهحساب میآید. هیرن بیهایند، مدیر محصول XR در این باره میگوید: «از نظر مهندسی ما به عقب بازگشتیم و به پلتفرم واقعیت مجازی اسنپدراگون ۸۴۵ نگاه کردیم با خود گفتیم شاید پهنای باند حافظه بتواند کمتر باشد و همچنین بتوانیم تواناییهای واحد پردازش گرافیکی را کاهش دهیم.»
در نتیجه، دستگاههای XR به توانمندی همتایان پیشرفتهی مجهز به اسنپدراگون ۸۴۵ نیستند. آنها به جای آزادی ۶ درجهی دستگاههای ردهبالا تنها از سه درجه آزادی حرکت پشتیبانی میکنند. آنها همچنین به جای لوازم جانبی ردیاب دست و التراسونیک به همراه کنترلهای 6DoF عرضه میشوند. علاوه بر این، هدستهای XR1 از ردیابی و مکانیابی در مقیاس اتاق یا ردیابی چشمی پشتیبانی نمیکنند. بیهایند در این رابطه میگوید:
هدستهای XR1 برای تجربههای ویدئو محور اولیه نظیر ویدئوی دو بعدی ۳۶۰ درجه، گیمینگ ساده و تعاملپذیری ابتدایی در بازهی قیمتی ارزانتر طراحی شدهاند. اینها تجربیاتی هستند که ما با XR1 هدفگذاری کردهایم.
تراشهی جدید کوالکام که از کیت توسعهی نرمافزاری فعلی اسنپدراگون XR پشتیبانی میکند، مجهز به پردازشگر هگزاگون وکتور این شرکت (تراشهای بهینهشده برای انجام وظایف یادگیری ماشین)، پردازندهی کریو و همچنین واحد پردازش گرافیکی خانوادهی آدرنو است.
پلتفرم XR1 به لطف بهرهمندی از واحد پردازش گرافیکی آدرنو و پردازشگر سیگنال تصویر اسپکترا میتواند حداکثر تا وضوح تصویر 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی یک یا دو نمایشگر اولد یا LCD خروجی بدهد و تاخیر حرکت به فوتون – مقدار زمانی که طول میکشد تا دوربین نور را ثبت و سختافزار اقدام به پردازش، رندر و نمایش آن به عنوان یک محتوای واقعیت افزوده کند – به ۲۰ میلیثانیه یا کمتر کاهش دهد. این پلتفرم همچنین قادر به سنجش اینرسی بصری است؛ تکنیکی که از ترکیب دادههای دوربین و حسگر حرکتی بهمنظور ردیابی حرکات هدست در فضای سهبعدی استفاده میکند، XR1 در نهایت قادر به پشتیبانی از رابطهای برنامهنویسی استاندارد گرافیکی نظیر OpenGL، OpenCL و ولکان نیز است.
اگر همه چیز طبق برنامه به پیش برود، نخستین دستگاههای XR1 به زودی به بازار عرضه خواهند شد. در فهرست شرکای اولیهی کوالکام نام متا، یک تولیدکنندهی سازمانی هدست واقعیت افزوده به همراه پیکو، یوزیکس و اچتیسی وایو به چشم میخورد. با این حال، در آیندهی نزدیک تولیدکنندگان بیشتری به این جمع افزوده خواهند شد. سوارت در این باره میگوید:
ما بهشدت مشغول همکاری با تمام بازیگران حاضر در این صنعت از تولیدکنندگان تا پلتفرمها و همچنین شرکای فناوری و تامینکنندگان تجهیزات هستیم.