نگاهی به انتخاب بازیکنان از تیم فاتح فصل؛ سهمیه اندک قهرمان در لیست کی روش

ورزشی


در جشنواره استثنوایی پول پارو کن ( کلیک کنید )

وبسایت رسمی برنامه نود – پرسپولیس قهرمان دو فصل اخیر رقابت های لیگ برتر تنها دو نماینده در فهرست نهایی بازیکنان تیم ملی در جام جهانی 2018 دارد.

به گزارش وب سایت نود، پس از خط خوردن نام سیدجلال حسینی، یکی از بهترین مدافعان لیگ فوتبال ایران و ستون خط دفاعی تیم کی روش در چهار پنج سال گذشته، که باعث تعجب بسیاری از اهالی فوتبال شد، سرخپوشان فقط دو بازیکن دیگر در جمع بازیکنان اعزامی به جام جهانی 2018 روسیه دارند.

پرسپولیس در سه فصل اخیر بدون شک بهترین تیم در لیگ برتر ایران بوده و نمایش های بسیار خیره کننده ای داشت. بسیاری سطح کیفی و فنی پرسپولیس در این دو سه سال را کاملاً فراتر از سایر تیمهای حاضر در رقابت های لیگ و فوتبال ایران توصیف می کردند؛ به طوری که شاگردان برانکو در لیگ برتر هفدهم هم با ادامه روند رو به رشد خود توانستند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. یکی از عوامل اصلی قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر شانزدهم، و همچنین دفاع از عنوان قهرمانی در لیگ برتر هفدهم، خط دفاعی بسیار مستحکم و منسجم این بود. در فهرست 35 نفره کارلوس کی روش هم نام دو بازیکن از خط دفاعی پرسپولیس به چشم می خورد؛ محمد انصاری و سیدجلال حسینی. اما با اعلام فهرست 24 نفره تیم ملی، خبری از نام این دو مدافع در بین بازیکنان اعزامی به جام جهانی روسیه نبود.

کارلوس کی روش از بهترین تیم حال حاضر فوتبال ایران، یعنی پرسپولیس، تنها دو بازیکن را در فهرست نهایی خود حفظ کرد؛ این رویکرد از سرمربی پرتغالی تیم ملی تازگی ندارد. در دوره قبلی جام جهانی در برزیل، در سال منتهی به این رقابتها، فولاد خوزستان به عنوان قهرمانی لیگ برتر دست یافت. اما در فهرست نهایی کارلوس کی روش تنها یک بازیکن، یعنی بختیار رحمانی، از تیم قهرمان آن فصل به تیم ملی دعوت شد. بختیار رحمانی کاپیتان فولاد خوزستان در جام جهانی 2014 برزیل اصلاً فرصت بازی پیدا نکرد.

در ادوار گذشته حضور ایران در جام های جهانی (پیش از حضور کی روش در رأس کادر فنی تیم ملی ایران)، برای حضور در این رقابتها توجه بیشتری به بازیکنان تیم قهرمان در فصل منتهی به جام جهانی می شد. پیش از شروع رقابت های جام جهانی 1978 آرژانتین، تیم پاس تهران قهرمان جام تخت جمشید شد؛ از این تیم حسین فرکی، حسین کازرانی، بهتاش فریبا و محمد صادقی در بین نفرات اعزامی به جام جهانی حضور داشتند که سه نفر از این بازیکنان جز نفرات اصلی ترکیب ایران در هر سه بازی تیم کشورمان در جام جهانی آرژانتین بودند.

در جام جهانی 1998، تیم ملی کشورمان شش بازیکن از تیم قهرمان فصل یعنی پرسپولیس را به همراه داشت؛ نیما نکیسا، احمدرضا عابدزاده، افشین پیروانی، مهرداد میناوند، رضا شاهرودی، نعیم سعداوی نمایندگان سرخپوشان پایتخت در تیم اعزامی به فرانسه بودند که از بین آنها رضا شاهرودی به علت مصدومیت در آستانه بازیها، جام جهانی را از دست داد. در هر سه بازی دو پست هافبک چپ و دروازه بانی به طور کامل در اختیار پرسپولیسی های تیم ملی بود، و البته از نعیم سعداوی و افشین پیروانی هم در این بازیها استفاده شد.

 

در جام جهانی 2006، برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت تیم ملی چهار بازیکن را از استقلال قهرمان فصل به تیم ملی دعوت کرد و با تیمش به آلمان برد. مجتبی جباری هم سرنوشتی مثل رضا شاهرودی در جام جهانی 1998 داشت و در آستانه بازیها مصدوم شد و جام جهانی را از دست داد اما سه بازیکن دیگر در جمع ملی پوشان حضور داشتند. گفتنی است پیش از این بازیها، آرش برهانی که فصل را با پیراهن پاس به پایان رسانده بود، به استقلال پیوست و در جمع نفرات تیم ملی در جام جهانی حضور داشت و به میدان هم رفت.

البته این گونه تصمیم گیری های کی روش فقط به تیم ملی ایران محدود نمی شود؛ کی روش در انتخاب نفرات فهرست نهایی تیم ملی پرتغال برای جام جهانی 2010، تنها دو بازیکن از تیم قهرمان فصل یعنی بنفیکا را به جام جهانی برد، در حالیکه بازیکنان بیشتری را از تیم های دوم و سوم آن فصل یعنی پورتو و اسپورتینگ لیسبون به تیم ملی دعوت کرد. البته او تنها از فابیو کونترائو، یکی از دو بازیکن عضو باشگاه بنفیکا، در جام جهانی استفاده کرد.

 

 

2081

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *