نارضایتی لینوس توروالدز از عملکرد اینتل در برطرف‌سازی ایرادهای پردازنده‌

علمی

لینوس توروالدز، خالق لینوکس، در پستی در لیست کرنل لینوکس، به انتقاد‌از تفاوت‌های موجود در شیوه‌ی مقابله‌ی شرکت اینتل با نقص‌های ملت‌ داون و اسپکتر پرداخت. او درمورد پچ‌ها گفت:

این پچ‌ها کارهای احمقانه‌ای انجام می‌دهند که اصلا هیچ معنایی ندارد. دوست ندارم باز هم شاهد بیرون آمدن چنین پچ‌های مسخره‌ای باشم.

اسپکتر و ملت‌داون نقص‌هایی در پردازنده‌های امروزی هستند که به هکرها اجازه می‌دهند از سیستم حفاظتی کامپیوترهای شخصی، سرورها و تلفن‌های همراه عبور کرده و به‌ داده‌هایی ازقبیل پسوورد از طریق حافظه دستگاه دسترسی پیدا کنند. وقتی بزرگان صنعت تکنولوژی از وجود این نقص‌ها باخبر شد درصدد رفع آنها برآمدند و خواستند تا قبل‌ از سواستفاده از چنین ایراداتی، آنها را برطرف کنند.

اما افراد دیگر در مورد پست توروالدز نظر دیگری دارند. یکی از این آنها چنین اظهار کرده است:

قطعا چنین هک‌شدنی بسیار ناخوشایند است؛ اما دنیا در معرض خطر قرار داشت و در پایان ما مجبور نبودیم که مراکز داده را از کار بیندازیم و به مزرعه‌داری قدیم برگردیم. بنابراین این عمل آنقدرها هم بد نبود.

این اولین باری نیست که رئیس لینوکس، روش شرکت اینتل را برای رفع نقص‌های اسپکتر و ملت‌داون مورد انتقاد قرار می‌دهد. او در اوایل ماه ژانویه گفت:

فکر می‌کنم وقت این رسیده است که شخصی در شرکت اینتل یک نگاه عمقی به پردازنده‌های خودشان داشته باشد و به‌جای اینکه بنویسد همه‌چیز همان‌طور که طراحی‌شده است کار می‌کند، قبول کند که مشکلاتی در کار آنها وجود دارد.

توروالدز همچنین درمورد تصمیم خود مبنی‌ بر منتشر نکردن آخرین نسخه‌ی لینوکس ۴/۱۵ در آخر هفته‌ی پیش خبر داد و گفت برنامه‌های آنها هنوز نیازمند کار بیشتری است. او اشاره کرد که آنها قصد دارند به‌جای آن،  RC9 را ارائه دهند. البته توروالدز هشدار داده است که ملت‌داون و اسپکتر ممکن است بر این RC جدید هم تاثیر بگذارند. وی گفت نسخه‌ی پایانی بعد از این RC ارائه خواهد شد. به‌گفته‌ی تراولد:

من انتظار تاخیری بیشتراز این را ندارم. ما قبلا هم RC9 را داشتیم، اما آنها واقعا نادر بودند آخرین نمونه، 3.1-rc9 مربوطبه سال ۲۰۱۱ بود که برای rc10 ارائه شده بود و من واقعا فکر نمی‌کنم که ما این‌کار را علی‌رغم تمام باگ‌های CPU، دوباره انجام دهیم.

شرکت اینتل به صحبت‌های توروالدز واکنش نشان داده است. این کمپانی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

ما بازخورد شرکا در این صنعت را جدی گرفتیم و فعالانه درگیر جامعه‌ی لینوکس، شامل لینوس شدیم و به‌دنبال کاری تیمی برای پیدا کردن راه‌حل هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *