نگاهی ویژه به تغییرات برجسته بازی God of War

علمی

به زبان ساده‌تر، کریتوس هنوز حرف اول و آخر را در میادین مبارزه می‌زند، اما تنها فرق ماجرا این است که راه‌های پیروزی او بر دشمن، علاوه بر متنوع شدن، محتاط‌گونه تر شده است. اینکه ابتدا اول کدام دشمنان را از پای درآورید، از کدام قدرت خود در چه جایی استفاده کنید، چگونه و در چه شرایطی جمعیت دشمنان را کنترل کنید و در بین حمله آن‌ها حواس‌تان به تمام شرایط باشد، این موارد، حالا بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده‌اند؛ کریتوس همان شخصیت God of War سابق است با این تفاوت که قبلا بی‌فکر و سراسیمه همه را می‌کشتید، اما حالا باید با استراتژی همه را له و لورده کنید. بارلوگ ادامه می‌دهد:

این نوع انتخاب‌های استراتژیک همیشه جای‌شان در سری God of War خالی بود. این سری همیشه این گونه بود که فرقی نمی‌کرد دشمن مقابله شما چه سایزی داشته باشد، درشت و تنومند باشد یا جثه‌ای کوچک و مزاحم، شما در همه حال فقط با یک استراتژی و یک طیف از ضربات به آن‌ها حمله می‌کردید. به خاطر شمشیر‌های Blade of Chaos، همه چیز به راحتی قابل انجام بود و باعث می‌شد همیشه فقط یک کانسپت را دنبال کنیم. اما حالا با حذف آن، تصمیمات زیادی را می‌توانیم در طول بازی اتخاذ کنیم و به روش‌های مختلفی دشمنان را نابود کنیم.

البته نگران کلمه «انتخاب و تصمیم‌های مختلف» نباشید. منظور اصلی بارلوگ این است که در طول بازی، شما با دشمنان مختلفی رو به رو خواهید شد که هر کدام شیوه متفاوتی از مبارزه را پیش می‌گیرند و در عین حال روش‌های مختلف و خاصی از دفاع و حلمه در برابرشان عملی است. دشمنانی هستند که دائما در حال جاخالی دادن و چرخیدن به دور کریتوس هستند، دشمنانی وجود دارند که فقط در هوا پرواز می‌کنند، دشمنانی وجود دارند که نسبت به قدرت‌های مختلف نظیر قدرت یخ لویاتان مقاوم هستند یا دشمنان درشت هیکلی وجود دارند که درگیر شدن با آن‌ها به نظر کار راحتی نیست. حال شرایطی پیش می‌آید که همه آن‌ها به طور هم‌زمان به شما حمله می‌کنند، پس واقعا باید تصمیم بگیرید که ابتدا کدام را بزنید، کدام را به چه شکلی از پای در آورید و همین موضوع باعث شده تا تنوع خوبی انتظار بازیکنان را بکشد. حالا با حذف شدن مکانیزم یکنواخت ضربات Blades of Chaos، کریتوس باید طبق تاکتیک پیش برود.

God of War

نگاهی کوتاه به داستان

می‌دانیم که داستان نسخه جدید God of War، مربوط به ماجراها و سفر کریتوس و آترئوس است، اما چگونه این سفر شروع شده و آن‌ها به کجا می‌روند؟ خب طبق معمول استودیو سانتامونیکا هیچ یک از سوالات و جزییات مربوط به داستان را بیان نکرده و چیزی را فاش نساخت. طبق صحبت‌های نویسنده گیم‌اینفورمر، آن‌ها در طول نسخه آزمایشی بازی فقط دو مورد در داستان نظرشان را جلب کرد. یکی زمانی است که آترئوس به کریتوس می‌گوید: «هنوز نمیفهمم چرا اون مرد تو خونه به تو حمله کرد.» و کریتوس در جواب گفت: «قبلا بهت گفتم پسر، من چیز بیشتری در موردش نمی‌دونم.» انگار شرایط به گونه‌ای است که سانتا مونیکا هیچ چیز را نمی‌خواهد تا عرضه بازی فاش کند، هیچ چیز! اما خب طبق تریلر جدیدی که منتشر شده، آن‌ها قصد دارند خاکستر مادر آترئوس را به مکانی خاص ببرند. اما داستان قرار است همین باشد؟‌ بعید است!

یک نکته‌ای که در مورد ساختار بازی‌های قبلی این سری می‌دانیم این است که این ساختار، و داستانی که در یونان پشت سر گذاشتیم، به کلی دور ریخته نشده و قرار نیست در بازی جدید روایت داستان جوری پیش برود که اصلا انگار کریتوس گذشته‌ای نداشته است. کوری بارلوگ در این مورد می‌گوید:

در عصر یونان، بازی God of War به گونه‌ای شروع شد که کریتوس قرار نبود از همان اول شروع به کشتن تک تک خدایان آن منطقه کند. اما در نهایت، در God of War III، همین اتفاق افتاد و همه خدایان را یکی یکی از سر راه برداشتیم. این دقیقا چیزی است که ما نمی‌خواهیم در ماجراجویی جدید بازی ببینیم که کریتوس یک لیست از اسامی خدایان داشته باشد و به سراغ‌شان برود و در نهایت دنیای نورس را خالی کند.

GoW

برای آن دسته از طرفداران God of War که با این اثر بزرگ شده‌اند، سورپرایز کننده‌ترین تغییری که به چشم‌شان خورد، اسلحه جدید کریتوس بود. در نسخه‌های گذشته، Blades of Chaos یکی از نماد‌های بازی و یکی از مهم‌ترین عناصر خشونت چند نسخه به شمار می‌رفت. اما حال به جای آن‌ها، کریتوس یک تبر و یک سپر در دست دارد؛ اسلحه‌هایی کهن که توسط دورف‌ها ساخته شده است تا باعث ایجاد توازن در دنیا شود. در کنار تبر لویاتان، سپر کریتوس هنوز اسمی ندارد یا حداقل سانتا مونیکا هنوز اسم آن را بیان نمی‌کند؛ هرچه که هست، این سپر یکی از ابزاری است که باعث ایجاد تنوع در مبارزات شده و بسیار تاثیرگذار است. این سپر قادر است ضربات کوبنده‌ای را روی دشمن پیاده کند و طبق وعده‌های سازنده، کارایی آن نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. همچنین زمانی که بازیکنان دکمه L1 را فشار دهند، این سپر باز می‌شود و می‌تواند کارهای دفاعی را نیز انجام دهد.

اما هسته اصلی مبارزات، لویاتان است و مرکز تمامی استراتژی مبارزات محسوب می‌شود. این تبر ضربات سنگین و سبک مختلفی دارد. در هنگام نبرد‌ها، کریتوس پاهای خود را به شکلی استوار به زمین ثابت می‌کند و دیگر خبری از آن مبارزاتی که کریتوس به هوا می‌پرید و چند ضربه هم روی هوا به دشمن می‌ز‌د نیست و باید با آن‌ها خداحافظی کنید؛ البته، او هنوز با قدرتی که دارد می‌تواند با ضربه‌ای دشمن را به هوا پرتاب کند. این کار برای برخی از دشمنان نیز کاربرد دارد، چرا که دفاع آن‌ها به کلی در هم می‌شکند و کریتوس به راحتی کارشان را تمام می‌کند، حتی با اینکه کریتوس همراه با آن‌ها به هوا نمی‌پرد، اما او روی هوا می‌تواند به راحتی آن‌ها را نابود کند.

God of War

کریتوس هر زمانی که بخواهید قادر است تبر را به هر سمتی که هدف قرار داده‌اید پرتاب کند و هر زمانی هم که بخواهید آن تبر به سمت شما بازمی‌گردد؛ تنها با فشردن دکمه مثلث! شاید با خود بگوید پرتاب کردن اسلحه اصلی کریتوس و دور شدن از آن کمی احمقانه به نظر برسد، اما نویسنده گیم‌اینفورمر به شخصه این کار را امتحان کرده و از آن به عنوان یک نکته مثبت در مبارزات یاد کرده است، چرا که می‌توان استراتژی‌های مختلفی در این زمینه چید و دشمنانی را که از دور به شما حمله می‌کنند از پای درآورد یا باعث یخ زدن برخی از آن‌ها شد.

هر دشمنی در بازی، مخصوصا آن‌‌هایی که بزرگ‌تر هستند، یک سری نقاط خاص دارند که می‌توانید با پرتاب تبر به آن‌ها ضربه بزنید، یا بر عکس، دشمنان کوچک‌تری هستند که کار را برای پرتاب کردن تبر کمی سخت می‌کنند. هرچند همیشه قرار نیست با تبر خود مستقیما به دشمن ضربه بزنید. محیط بازی نسبت به نسخه‌های گذشته پویا‌تر طراحی شده است. به طور مثال، در بخشی از مبارزه با یک غول، زمین مبارزه شامل مواردی مانند آیتم‌های قابل اشتعال است که با کشاندن دشمنانی مانند غول‌‌ها به سمت آن و استفاده از آن آیتم‌ها توسط لویاتان، می‌توانید دشمنان را از پای درآورید. به غیر از نبردها، تبر کاربردهای دیگری دارد. به طور مثال صندوق‌ها یا پازل‌هایی وجود دارند که کلید آن‌ها دور از دسترس است و فقط با پرتاب این تبر می‌توانید راه خود را پیش ببرید.

God of War

یکی از موارد مهم لویاتان این است که فاصله خود را با دشمنان خطرناک حفظ کنید. هنگامی که سپر به خوبی می‌تواند کار دفاع و حتی ضربه زدن به دشمن را انجام دهد، برخی دشمنان هستند که ضربه آن‌ها را به هیچ عنوان نمی‌توان توسط سپر دفع کرد. نبرد از فاصله نزدیک با چنین دشمنانی، مخصوصا زمانی که میدان مبارزه پر از دشمنان مختلف باشد، کاری سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. جالب است بدانید که درجه سختی بازی هم به‌گونه‌ای است که ممکن است حتی به راحتی کشته شوید. به قول نویسنده بازی، آن‌‌ها برای اولین بار که با یک دراگر بزرگ رو به رو شدند، خیلی راحت جان خود را از دست دادند. جیسون مک‌دونالد، طراح مراحل بازی می‌گوید:

هر بار که شخصی این بازی را تست کرد، حتی اگر شما هم زمان انتشار این بازی را آغاز کنید، دوست دارید بارها و بارها این تبر را پرتاب کنید. اما شاید با خود بگویید این کار زود تکراری خواهد شد، اما همه اشخاصی که آن را تست کرده‌اند، بعد از ساعت‌ها متوجه شده‌اند که نه تنها خسته نشده‌اند، بلکه بیشتر و بیشتر از آن لذت می‌برند. بنابراین دقیقا به این نتیجه و احساس رسیده‌ام که لویاتان به درجه‌ای از بهینه‌سازی و طراحی رسیده که به راحتی می‌توانید آن را به عنوان اسلحه جدید کریتوس قبول کنید و شکایتی به آن نداشته باشید. لویاتان حسی کاملا متفاوت نسبت به Blade of Chaos دارد و حس تازگی به شما دست خواهد داد.

گیم اینفورمر نیز پس از تجربه بازی، با صحبت‌های مک‌دونالد کاملا موافق است و نظریه او را به شدت تایید می‌کند. هنگامی که لویاتان را با قدرت هرچه تمام به سمت دشمن سرازیر می‌کنید و با آن ضربه‌های مختلفی پیاده می‌کنید، می‌توانید سنگینی آن را به خوبی حس کنید و هنگامی که پس از پرتاب کردن آن، به سمت شما باز می‌گردد، حسی رضایت‌بخش و حتی حسی لذت‌بخش به شما دست خواهد داد. از حق نگذریم، دیگر Blades of Chaos تکراری شده بودند و این حس در نسخه‌ آخر به شدت قابل لمس بود. حال باید دید تبری که جای آن را گرفته، تا چه حد می‌تواند جای آن را پر کند و دقیقا همان حس هیجان انگیز را به مخاطبان ارایه دهد.

اسلحه‌های دیگر؟

 در نسخه‌های گذشته God of War، کریتوس اسلحه‌های دیگری علاوه بر Blade of Chaos نیز داشت که شامل شمشیر، نیزه، چکش و بسیاری دیگر می‌شدند. اما خب باز هم استودیو سانتامونیکا در این مورد سکوت اختیار کرده است و در رابطه با ماجراجویی کریتوس و ابزاری که در این بین به دست می‌آورد چیزی نگفت. اما در میان اطلاعات مختلف بازی، خصوصا در اطلاعاتی که مربوط به درجه‌بندی سنی بازی اعلام شد، شاهد ابزار دیگری مانند شمشیر نیز بودیم. اگر ابزار دیگری وجود نداشت، سانتا مونیکا احتمالا آن را تایید می‌کرد اما خب به نظر می‌آید بازی راز و رمز‌های پنهانی دارد که تا زمان انتشار آن باید صبر کنیم. اما نکته مهم این است که بر اساس صحبت‌های طراح گیم‌پلی بازی، تبر و سپر، ستاره‌های اصلی بازی هستند و باید آن‌ها را ابزار اصلی مبارزه کریتوس بدانیم.

 

گاد او وار

در دوره یونانِ بازی God of War، بازیکنان کنترل زیادی روی پیشرفت‌های کریتوس نداشتند. البته که قادر بودیم ویژگی‌ها و اسلحه‌های او را توسط XP به دست آمده قدرتمند‌تر کنیم و قابلیت‌هایی به آن‌‌ها اضافه کنیم، اما در انتها فرق زیادی نمی‌توانستیم بین کریتوس‌های مختلف بازیکنان متوجه شویم که البته خب برای یک بازی هک‌ ‌اند اسلش نکته‌ای منفی به حساب نمی‌آمد. اما حالا در دوره نورس بازی God of War، آزادی عمل بیشتر و تاثیرگذارتری در این زمینه شاهد خواهید بود. بارلوگ در این مورد می‌گوید:

در حالی که در طول بازی پیش می‌روید و به گشت و گذار می‌پردازید، موارد زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را پیدا کرده و روی‌شان تمرکز کنید. این موارد به گونه‌ای وسیع هستند که با خود می‌گویید: «من این آیتم، این یکی آیتم و اون یکی آیتم رو می‌خوام و کار منو راه می‌ندازن». شیوه و سبک بازی شما و انتخاب‌هایی که در مورد پیشرفت کاراکتر اتخاذ می‌کنید، روی کریتوس تاثیر می‌گذارد و شما و او، به شخصی واحد تبدیل می‌شوید و بازی این اجازه را به شما خواهد داد تا شیوه بازی خود را روی کریتوس پیاده کنید.

یکی از روش‌هایی که می‌توانید از این راه کاراکتر را شخصی سازی کنید، رون‌ها «Runes» هستند. این آیتم‌های قدرتمند می‌توانند در بخش‌های خاصی از تبر لویاتان قرار بگیرند و روی ضربات سبک و سنگین تاثیرگذار باشند. هر کدام از این Runeها را که پیدا کنید، روی لویاتان قرار می‌گیرند و ضربات منحصر به فرد خاص خود را خواهند داشت. یکی از نمونه‌های آن را نیز در نمایش‌های بازی دیده‌اید؛ قابلیت یخ زدن دشمنان. یا همچنین قدرت پرتاب یا انواع و اقسام ضربات دیگر. البته باید توجه داشته باشید که المان‌هایی مانند فاصله پرتاب و حتی فاصله زمانی بین پرتاب‌ها، بستگی به ضربات سنگین و سبک کریتوس دارد و رون‌ها بیشتر از این موارد، روی جنبه تنوع تمرکز خواهند داشت.

God of War

البته لازم به ذکر است که هر بار تنها دو Rune را می‌توان روی لویاتان قرار داد و این انتخاب شما است که کدام یک از این قابلیت‌ها برای شیوه بازی شما مناسب هستند. البته هیچ محدودیتی وجود ندارد که در چه زمانی جای Runeها را با یکدیگر عوض و قابلیت‌های آن‌ها را امتحان کنید، اما باید در مورد پیشرفت قابلیت‌های این Runeها به درستی تصمیم بگیرید. هر کدام از آن‌ها، با شرایط پایه در اختیار کریتوس هستند، اما هر چه قدر که در بازی پیش بروید، قادر خواهید بود سطح آن‌ها را آپگرید کنید و به ویژگی‌های جدیدی دست یابید. ده‌ها شیوه حمله مختلف وجود دارد که شما را ناامید نمی‌کنند.

صحبت از حمله‌های مختلف شد، بد نیست در مورد Spartan Rage کریتوس نیز صحبت کنیم که به این بازی بازگشته است. همانند گذشته، این قابلیت با پر شدن نواری که رفته رفته با مبارزه‌های عادی انجام می‌شود، قابل دسترسی است؛ هرچند که عملکرد آن نسبت به گذشته فرق دارد. زمانی که آن را فعال کنید، حرکات کریتوس فرق خواهد کرد و آن قدرت دیوانه‌وار خود را نشان خواهد داد و دخل دشمنان را می‌آورد؛ البته با دستانی خالی! این قابلیت به طور دائم در بازی وجود ندارد که بتوانید پی در پی از آن استفاده کنید اما یک گزینه انتخابی جذاب در حین مبارزات به شمار می‌رود و هنگامی که دور و اطرف کریتوس شلوغ باشد، فعال کردن اسپارتان ریج، هیجان‌انگیز است و نکته جذاب این است که زمین‌لرزه‌ی قدرت بی حد مرز کریتوس، کنترل این قابلیتش را بیش از پیش سرگرم کننده کرده است. جیسون مک‌دونالد در این مورد می‌گوید:

در حالت اسپارتان ریج، کریتوس به خوبی به شما و دشمنان تازه‌اش نشان خواهد داد که او در گذشته چه قدرتی داشته و چگونه می‌تواند همه را تکه و پاره کند. ما واقعا می‌خواستیم گاهی او سپر و تبر را کنار بگذارد و قدرت مشت و بازوی خود و همچنین قدرت فرا انسانی خود را که هنوز در بدنش وجود دارد به رخ بکشد.

علاوه بر این موارد، بازیکنان آیتم‌های دیگری نیز برای انتخاب کردن در مورد کریتوس و ظاهر و قابلیت‌هایش دارند؛ زره. این زره‌ها از طریق سیستم ساخت و ساز و آپگرید شکل می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را بر تن کریتوس کرد. استودیو سانتامونیکا به آن صورت در مورد این سیستم ساخت و ساز و مکانیزمش توضیح دقیقی ارایه نکرده. هرچند که شما آیتم‌های مختلف ساخت و ساز را در طول بازی پیدا خواهید کرد. در دنیای بازی، صندوق‌های مختلفی وجود دارند که در بسیاری از آن‌ها آیتم‌های ریز و درشتی برای این کار پیدا خواهد شد. همچنین برخی از این آیتم‌ها و زره‌ها، توسط XP قابل آپگرید هستند و می‌توان قابلیت‌های جدیدی خریداری کرد. نکته جالب توجه این است که تمامی این تغییرها به یک چیز ختم می‌شوند؛ تنوع بالا در مبارزات و پیشبرد داستان. به نظر می‌رسد کار آپگرید‌ها را، دورف‌ها در بازی انجام دهند. چرا که بارها در نمایش‌های بازی شاهد این نژاد خبره در آهنگری و ساخت و ساز بودیم.

گاد او وار

با تمام تغییرهای ریز و درشتی که در کریتوس شاهد هستیم، از ظاهرش گرفته تا اسلحه‌هایش، عجیب‌ترین اتفاقی که برای بازی God of War افتاده، این است که حالا شاهد یک پسر بچه در کنار کریتوس هستیم؛ هرچه نباشد داریم در مورد بدخُلق‌ترین خدای موجود صحبت می‌کنیم و قرار گرفتن یک بچه در کنار آن، به همان اندازه عجیب است که مثلا بخواهیم سوپ را با چنگال بخوریم! اما خب با صحبت‌های سانتا‌مونیکا، به این نتیجه خواهیم رسید که این موضوع به آن شدت هم ترسناک و عجیب نیست. به قول سازندگان بازی، حضور آترئوس باعث شده تا تجارب جدید و در عین حال عمیقی در بازی ایجاد شود.

در زمینه مبارزه، آترئوس بیشتر از اینکه یک همراه خشک و خالی با هوش مصنوعی عادی باشد، باعث گسترده‌تر شدن مبارزت و اعمال کریتوس می‌شود. قرار نیست مواظب او باشید و در عین حال او نیز سر راه شما قرار نخواهد گرفت. به گفته بارلوگ، او از همان ابتدا می‌خواست مطمئن شود که هیچ مرحله‌ای به منزله اسکورت و همراهی آترئوس نباشد که در همه حال یک بچه را دنبال کنید و مراقبش باشید یا حتی قرار نیست از آن هوش مصنوعی‌هایی باشد که همه چیز را خراب می‌کند و چیزی جز رفتن روی اعصاب‌تان نیست.

God of War Atreus

در طول ساخت بازی، تیم سازنده چندین راه را تست کرد تا مطمئن شود حضور آترئوس بیهوده نباشد و به نوعی باعث توانمندسازی شرایط شود. هدف این بود که او باعث افزایش قابلیت‌های کریتوس شود؛ بدون اینکه باعث ایجاد مسئولیتی اضافه و خسته کننده برای خدای جنگ‌مان باشد. در نهایت تیم سازنده به این نتیجه رسید که آترئوس باید دو مسئولیت را در میادین مبارزه به دوش بکشد؛ ابتدا اینکه خودش وارد مبارزات شود و خودش از پس خودش بر‌بیاید و دوم این که او بتواند در هنگام در خواست کریتوس، به سرعت عکس‌العمل نشان دهد که این کار با فشار دادن دکمه مربع روی دسته انجام خواهد شد؛ دکمه مربع، اختصاصا برای آترئوس طراحی شده است. جیت شرآف، مهندس ارشد گیم‌پلی استودیو سانتا مونیکا در این رابطه می‌گوید:

پیاده کردن تمامی این خواسته‌ها به صورت همزمان در بازی واقعا چالش‌برانگیز بود. هر لحظه که بیشتر و بیشتر غرق انجام دادن این کار می‌شدیم، اختصاص دادن یک دکمه روی دسته برای آترئوس تبدیل به یک عنصر کلیدی برای شکل‌گیری بازی شد و وجودش لازم بود. با اختصاص یک دکمه به او، حالا ما می‌توانستیم کنترل برخی شرایط را به خوبی در دست بگیریم و تجربه‌های جدیدی را وارد بازی کنیم.

اگر به سمت دسته دشمنان بروید و بخواهید همه آن‌ها را با خاک یکسان کنید، آترئوس جلوی راه‌تان را نخواهد گرفت. او عقب می‌ایستد و بدون مزاحمت با تیر و کمان شروع به هدف گرفتن دشمنان می‌کند. هرچند اگر شما بخواهید او روی یکی از دشمنان به انتخاب شما به کمک‌تان بیاید، تنها کافی است با فشردن دکمه مربع، هدف را روی دشمن مدنظر خود متمرکز کنید تا آترئوس با تیرهای خود او را منحرف کند. حال یا کار او تمام می‌شود یا در نهایت کریتوس سر فرصت او را نابود می‌کند. لازم به ذکر است که آترئوس با اینکه نیاز به کمک شما ندارد، اما یک ابرقدرت هم نیست و تیرهای او روی میزان سلامتی دشمنان اثر چندان زیادی ندارد اما قدرت تیرهای او به اندازه‌ای خواهد بود که دشمن را گیج کند! گیج شدن دشمنان، یکی دیگر از مکانیک‌های جدید بازی God of War است!

دشمن‌ها دو نوار مجزا بالای سر خود دارند؛ یکی مربوط به سلامتی و دیگری مربوط به میزان گیجی و سراسیمگی آن‌ها. مطمئن باشید بهترین و وحشتناک‌ترین ضربات برای از بین بردن سلامتی دشمن، همان لویاتانی است که کریتوس در دست دارد، اما مشت‌های کریتوس و همچنین کمان‌های آترئوس، تمرکزشان بیشتر روی گیج کردن دشمنان است. البته فکر نکنید که مشت‌های کریتوس کاری به کار سلامتی دشمن ندارند، کریتوس در همه حالت بدترین تاثیرها را روی سلامتی دشمن می‌گذارد؛ چه با مشت، چه با تبر و چه با سپر. برای دشمنان کوچک‌تر، نیاز نیست از گیج‌ کردنشان استفاده کنید، اما دشمنان بزرگ‌تر و قوی‌تر، با گیج شدن می‌توانند راحت‌تر به زانو بشینند؛ به خصوص اگر تعداد دشمنان زیاد باشد، آترئوس می‌تواند خیلی خوب آن‌ها را با گیج کردن برای کریتوس آماده کند تا دخل‌شان را بیاورد.

اما اگر نوار گیج شدن دشمنان تکمیل شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این هنگام، بالای سر آن‌ها علامتی به منظور «گرفتن» آن‌ها پدیدار خواهد شد. در اکثر مواقع و استفاده به موقع از این ویژگی، کریتوس آن‌ها را به شکلی وحشیانه تکه و پاره خواهد کرد؛ درست همانند نسخه‌های گذشته که دشمنان را تا حدی می‌زدید که آماده بودند توسط کریتوس از وسط دو نصف شوند. اما شرایط برای برخی دشمنان فرق دارد؛ دشمنانی وجود دارند که پس از گیج شدن، می‌توان از آن‌ها به عنوان یک اهرم تاکتیکی استفاده کرد. جیسون مک‌دونالد طراح گیم‌پلی بازی می‌گوید:

زمانی که دشمنان را می‌گیرید، می‌توان از آن‌ها برای ضربه زدن به دیگر دشمنان استفاده کرد و به نوعی تبدیل به یک اسلحه موقت برای کریتوس شوند. با توجه به نوع و نژاد دشمن، کریتوس حالات مختلفی از گرفتن و استفاده آن‌ها را اتخاذ می‌کند. به طور مثال برخی از آن‌ها اینگونه هستند که پس از گیج شدن می‌توان آن را به سمت دیگر دشمنان پرتاب کرد. یا موجوداتی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را توسط کریتوس طوری به زمین کوباند که دیگر دشمنان هم همراه با این حرکت به هوا پرتاب شوند. تنوع بسیار زیادی وجود دارد تا از کشتن دشمنان در مواقع شلوغ لذت ببرید و البته، تاکتیک خود را داشته باشید.

God of War

تمام این‌ موارد به این معنی است که شما توسط آن دکمه مربع و دستور دادن به آترئوس، به شکل قابل توجه‌ای قادر هستید تاکتیکی را که دوست دارید پیش ببرید. استفاده از قابلیت گیج کردن دشمنان، تاثیر به سزایی در پیشبرد تاکتیک دارد. به طور مثال اگر دو دشمن سرسخت به سمت شما می‌آیند، کار یکی را خودتان تمام کنید و به آترئوس دستور دهید تا دیگری را گیج و آماده نابود شدن کند. اما اگر با این کار توجه دشمنان زیادی به سمت آترئوس کشیده شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نگران این نباشید که باید به کمکش بروید، آترئوس زمین مبارزه را برای مدتی ترک می‌کند و دیگر قادر نیستید به او دستور دهید، خودتان باید کار را تمام کنید که خب کریتوس برایش فرقی ندارد!

همچنین قابلیت‌های آترئوس همانند کریتوس قابل آپگرید هستند. او قابلیت‌های جدید به دست می‌آورد، زره‌های مختلفی بر تن می‌کند و حرکات ویژه‌ای را می‌توان برایش اختصاص داد. بارلوگ در این مورد می‌گوید:

تمرکز ویژه آپگرید قابلیت‌ها و زره‌ها، روی کریتوس است و آترئوس در این زمینه بیشتر یک جنبه گسترش‌دهنده یا فرعی دارد. پوشاندن زره برای او برای ترتیب دادن یک سری حرکات ویژه، بیشتر از اینکه برای خود او مفید باشد، به این منظور ترتیب داده شده تا ویژگی‌ها و قابلیت‌های آترئوس را با قدرت‌های خود تنظیم کنید تا بیشتر به تاکتیک‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها برسید هماهنگ شوید.

به گفته نویسنده گیم‌اینفورمر، با اینکه آترئوس جنبه فرعی آپگرید‌ها را به خود اختصاص داده، اما هماهنگ شدن قابلیت‌های او با کریتوس به شدت عمیق و درست کار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *