نتایج پرسپولیس با زلاتکو؛ بدون مغز متفکر

ورزشی


در جشنواره استثنوایی پول پارو کن ( کلیک کنید )

وبسایت رسمی برنامه نود – نتایج پرسپولیس در چند هفته اخیر را می‌توان به عوامل مختلفی مرتبط دانست و یکی از این عوامل بی‌شک، تغییرات کادرفنی است.

به گزارش وب‌سایت نود‏، نقش دستیار و مربی در یک تیم، مساله‌ای است که معمولا در تیم‌های ایرانی نادیده گرفته شده است. فاکتوری که خیلی از مربیان برای پرکردن جای خالی کنار دستشان درنظر می‌گیرند دوستی و رفاقت و اطمینان است. کمتر دیده شده که فاکتور فنی معیاری برای انتخاب دستیاران باشد و در بعضی مواقع هم که این اتفاق افتاده این همکاری طولی نکشیده است.

برانکو یکی از معدود مربیانی بود که فاکتور فنی را برای پرکردن نیمکتش در نظر گرفته بود. از ابتدای حضور برانکو، مربیانی روی نیمکت پرسپولیس نشستند که شاید برای ایرانی‌ها به‌اندازه برانکو نام‌آشنا نبودند اما در فوتبال کرواسی کارنامه پرباری داشتند. آندره پانادیچ یکی از معتبرترین مربیان فوتبال بود که روی نیمکت یک تیم ایرانی به عنوان دستیار نشست. کمک مربی تیم‌هایی مثل دیناموزاگرب که بعد از جدایی از پرسپولیس به عنوان سرمربی هدایت تیم ایسترا 1961 در سطح اول فوتبال کرواسی را برعهده گرفت.

بعد از جدایی پانادیچ، سرتن چوک جانشین او شد. کسی که از نظر فنی چیزی کمتر از دستیار قبلی نداشت و در کارنامه‌اش سرمربی‌گری لکوموتیو زاگرب و حضور موقت به عنوان سرمربی دیناموزاگرب هم دیده می‌شد. او عملکرد قابل‌ دفاعی در پرسپولیس از خود به جای گذاشت. چوک بعد از جدایی به یکی از استعدادیاب‌ها و یکی از ارکان اصلی تیم‌های ملی پایه کرواسی تبدیل شده است. برانکو اما بعد از این دو دستیار به فرمول ایرانی روی آورد و زلاتکو برادرش را به ایران آورد. مربی بدون کارنامه و افتخار.

صدرنشینی پرسپولیس و آمادگی فنی این تیم در آن زمان شاید جای چندانی برای انتقاد باقی نگذاشت، گذشت زمان اما نشان داد که این تغییر و تحول همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد نتایجی را هم به دنبال داشته است. از زمان حضور زلاتکو روی نیمکت پرسپولیس یعنی از بازی با نفت این تیم 10 امتیاز در لیگ برتر و 5 امتیاز در آسیا از دست داده است. یعنی آنها از 42 امتیاز ممکن 27 امتیاز بدست آورده‌اند. میانگین امتیازگیری پرسپولیس قبل از حضور زلاتکو در لیگ هفدهم 2.35 امتیاز از هر بازی بود که با حضور برادر برانکو به 1.88 امتیاز از هر بازی رسیده است. افتی که اگرچه نمی‌توان تمام و کمال به تغییرات نیمکت‌ ارتباط داد اما نمی‌توان از نقش این تغییر هم چشم‌پوشی کرد.

 

30388

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *