فغانی: قضاوت در جام جهانی هنوز هم تضمین شده نیست

ورزشی

به گزارش وبسایت نود و به نقل از مهر، علیرضا فغانی با اشاره با انتخابش به عنوان یکی از داوران نهایی جام جهانی روسیه، گفت: خیلی خوشحالم که ما هم در کنار تیم ملی فوتبال در جام جهانی حضور داریم. در وهله اول امیدوارم تیم ملی ایران در جام جهانی موفق باشد و به مراحل بالاتر برود تا دل ملت ایران شاد شود. امیدوارم این اختلافات را هم کنار بگذاریم و از حضور کارلوس کی روش استفاده بهینه کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که دوست دارد در جام جهانی کدام مسابقه را قضاوت کند و آیا علاقه ای به قضاوت در بازی افتتاحیه دارد؟ تاکید کرد: آدم باید حقایق را قبول کند. باید تابع حقایق و سیاست های فیفا باشیم. ما قطعا بازی افتتاحیه را قضاوت نمی کنیم. چون بازی افتتاحیه بین روسیه و عربستان است.  بعضی از کشورهای  عربی از نظر سیاسی دردسرهایی را برای ما ایجاد کرده اند. بعضی از مسابقات هست که خودمان هم دوست نداریم در آن داوری کنیم.

داور بین المللی فوتبال ایران یادآور شد: نیشیمورا داور ژاپنی در جام جهانی برزیل برای دومین بار حضور داشت. او بازی افتتاحیه را سوت زد ولی اتفاقاتی رخ داد که همان مسابقه، اولین و آخرین دیداری شد که او در آن قضاوت کرد. داوری ممکن است روی خوب یا روی بد داشته باشد. گاهی اتفاقاتی می افتد که جو عمومی مثبت یا منفی پیرامون آن رخ می دهد. در مجموع امیدوارم اتفاقات خوبی رخ بدهد.

فغانی درباره نحوه انتخاب داوران برای بازی های جام جهانی اظهار کرد: از طرف کنفدراسیون های هر قاره بر اساس قضاوت ها، تعداد مسابقات، میانگین نمرات و مواردی از این دست، چند داور به فیفا معرفی می شوند. از کنفدراسیون آسیا ۷ نفر معرفی شدند که در این سه سال در تورنمت های مختلف قضاوت کردند؛ از جمله بنده که در فینال المپیک و جام کنفدراسیون ها حضور داشتم. عملکرد داوران در چند سال گذشته نشان می دهد که چه کسانی برای جام جهانی انتخاب می شوند.

وی افزود: کشورهای ایران، عربستان، بحرین و ازبکستان تنها کشورهای آسیایی هستند که تیم داوری اصلی هستند. با این حال حضور در جام جهانی هنوز هم قابل تضمین نیست. ممکن است در دوره های پیش رو و یا در قضاوت در بازی های لیگ قهرمانان آسیا در هفته های آینده اتفاقاتی رخ بدهد که اسم یک داور از جام جهانی حذف شود.

این داور بین المللی فوتبال ایران درباره اهمیت بحث روانشناسی در داوری، خاطرنشان کرد: یک داور باید در شرایط سخت و اعتراض بازیکنان بتواند مسابقه را مدیریت کند. شما نمی توانید فقط کتاب قوانین را زیر بغل خود بگذارید و در زمین مثل یک پلیس رفتار کنید. همینطور شما نمی توانید یک مسابقه را صرفا روی مسائل روانشناسی قضاوت کنید. داوری، ترکیبی از قوانین و مباحث روانشناسی است. گاهی اوقات از کارشناسان می شنویم که «داور به فلان بازیکن کارت نداد تا مسابقه را مدیریت کند.» من مخالف این جمله هستم. گاهی اوقات تشخیص خیلی از صحنه ها و تصمیم گیری در یک لحظه سخت است. حتی شاید خودمان دو دقیقه بعد از آن تصمیم متوجه شویم اشتباه بوده است.

فغانی در پاسخ به این سئوال که آیا دوست دارد پسرش هم داور شود؟ گفت: دوست نداشتم پسرم سمت داوری بیاید ولی وقتی خارج از کشور بودم، او با هماهنگی پدربزرگهایش در کلاس داوری درجه ۳ ثبت نام کرد و این مدرکش را تقریبا گرفته است.

وی به ذکر خاطرات گذشته اش پرداخت و درباره حضورش در دنیای داوری گفت: ابتدا کمک داور بودم. اولین کسی که به من گفت کمک داوری را کنار بگذارم و سراغ داور وسط بروم، آقای خوشخوان بود. وقتی این موضوع را با منوچهر نظری رئیس کمیته داوران در میان گذاشتم ناراحت شد ولی آنقدر به من به دفعات زیاد در لیگهای دسته دو و سه داد و به نظرم این موضوع خیلی به من کمک کرد.

داور بین المللی ایران افزود: آن زمان، رسول فروغی تنها داور لیسانسه بود. او روی سکوهای ورزشگاه شیرودی به من توصیه کرد که زبان یاد بگیرم. مصطفی حکمت یار هم توصیه کرد که در تمام زمینه ها خودم را قوی کنم تا نتوانند از من ایراد بگیرند.

فغانی درباره اینکه بعد از قضاوت در یک مسابقه به اعضای خانواده و دوستانش درباره تصمیمات آن مسابقه چه جوابی می دهد، گفت: از صبح که از خانه بیرون می روم در مغازه ها و نانوایی ها می گویند چرا فلان پنالتی را برای پرسپولیس یا استقلال گرفتید. از قبل هم مطرح بود که خانواده پدری خودم پرسپولیسی است و خانواده همسرم استقلالی. اما اگر بگویم الان خانواده من چند سال است فوتبال ندیده، دروغ نگفته ام. خود من روز گذشته فقط ۷، ۸ دقیقه پایانی بازی پرسپولیس – سایپا را تماشا کردم. دیگر در خانواده ما حس و انگیزه و لذت فوتبال دیدن نیست. شاید گاهی اوقات همسرم دیدارهایی که خودم در آن قضاوت می کنم را تماشا کند.

وی از پاسخ به این سئوال که سربه زیرترین بازیکن و آرامترین مربی لیگ خودداری و تاکید

کرد: بعضی از بازیکنان و مربیان هستند که با اسم کوچک همدیگر را صدا می کنیم ولی باید حد و حدود دوستی را رعایت کرد. از بازیکنان و مربیان هم اسم نمی آورم چون تعداد آنها زیاد است.داور بین المللی فوتبال در پاسخ به این سئوال که «اگر اختیار داشته باشید برای بازی خداحافظی کدام مسابقه را انتخاب می کنید؟» گفت: از ته قلبم می گویم اصلا بازی خداحافظی را دوست ندارم و اینکه بخواهم چهار گوشه زمین را ببوسم. البته در برنامه خداحافظی بعضی از داوران بوده ام ولی اگر خودم از داوری بروم، دوست ندارم مسابقه خداحافظی برگزار کنم.

فغانی در ادامه صحبتهایش به شائبات انتخابش به عنوان داور دربی در حضور رئیس فیفا با توصیه  علی خسروی پاسخ داد. فغانی گفت: آقای علی خسروی خیلی وقتها سر مرا با پیش بینی هایش به باد داده است! بعد از حضور اینفانتینو، یکسری صحبتها مطرح شد مبنی بر اینکه ما را به عنوان داور بگذارند تا خودمان را نشان بدهیم. یک روز بعد دوباره همان هایی که این بحث را مطرح کردند، گفتند نه قضاوت را به این تیم داوری ندهید چون ممکن است اتفاقی رخ بدهد.

این داور بین المللی تصریح کرد: نظر خودم این بود که قضاوت دربی را به داوران جوان بدهند. مگر نمی گفتند حق داوران ما را در جهان خورده اند؛ پس قضاوت در دربی مقابل چشم رئیس فیفا را باید به داوران جوان می دادند. چه اشکالی داشت آنها خودی نشان بدهند. دوستی با آقای خسروی گاهی اوقات «دوستی خاله خرسه» است!

 

22330

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *